خبر فوری
۱۹:۴۹ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۱
تعداد‌بازدید‌: ۴۶۰

دولت سیزدهم برای سیاست خارجی خود محورهای متعددی را در ابتدای به دست گرفتن امور اعلام کرد‎ که در یک سال که از روی کار آمدنش می گذرد در برخی از آنها کارنامه قابل قبولی داشته است و در برخی هم ضعف‌هایی دیده می شود.

به گزارش همشهری آنلاین‏، سیاست خارجی متوازن، تعامل هوشمند و گسترش همکاری‌ها با همسایگان، پیشبرد سیاست‌های منطقه‌ای، گره نزدن معیشت مردم و اقتصاد کشور به مذاکرات احیای برجام، افزایش نقش تجارت خارجی در سیاست خارجی با تکیه بر دیپلماسی اقتصادی و...از محورهای اعلام شده از سوی دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی بوده است.

در اینفوگرافی زیر نظرات ۸ تحلیل گر و کارشناس مسائل بین الملل را درباره نقاط ضعف و قوت دولت سید ابراهیم رئیسی در زمینه سیاست خارجی می‌خوانید:

اینفوگرافیک | نقاط قوت و ضعف سیاست خارجی دولت سیزدهم | پاسخ ۸ تحلیل‌گر و کارشناس


حسن بهشتی‌پور
نقاط قوت:  تحرک در عرصه سیاست خارجی کشور در یک سال اخیر نسبت به قبل بیشتر شده است و این موضوع را می‌توان به وضوح در میزان رفت و آمد هیات‌های مختلف به ایران و همچنین از ایران به دیگر کشورها مشاهده کرد.
نقاط ضعف: دولت درعرصه سیاست خارجی در حوزه دیپلماسی عمومی ضعیف عمل کرده و ما این ضعف را در دولت گذشته نیز شاهد بودیم. تاثیر سیاست خارجی را در اقتصاد کشور نمی‌بینیم. همچنان دیپلماسی اقتصادی ما دچار مشکلات متعددی است که بخشی از آن به تحریم‌ها و بخشی دیگر از آن به توان اقتصادی کشور و ضعف‌هایی که در این حوزه وجود دارد، باز می گردد.

حسین رویوران
نقاط قوت: دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی اولویت خود را گسترش روابط با همسایگان قرار داده و پیگیری این سیاست منجر به بهبود روابط ایران با بسیاری از کشورهای منطقه و افزایش مراودات اقتصادی با آنها شده است.
نقاط ضعف: دولت و وزارت خارجه تاکید کردند که موضوع دیپلماسی اقتصادی را به عنوان یک اولویت جدی در این حوزه پیگیری می‌کند ولی ما تا کنون برنامه جدی در ارتباط با موضوع دیپلماسی اقتصادی مشاهده نکرده‌ایم. متاسفانه ساختار وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها در کشور در چارچوب تحقق این موضوع نیستند.

 رحمان قهرمان پور
نقاط قوت: تعامل با همسایگان از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس.
 در ارتباط با بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور، ایران در این حوزه سیاست متوازنی در پیش گرفت و در سازمان ملل نیز مصوبه‌ای مطرح شده در ارتباط با این بحران رای ممتنع داد و این موضوعی است که باید در بررسی سیاست خارجی دولت به آن توجه داشت.
نقاط ضعف: سیاست خارجی دولت سیزدهم در طول یک سال گذشته تحت الشعاع احیای برجام قرار گرفته است.

محسن پاک آئین
نقاط قوت: ایران علاوه بر گسترش روابط با کشورهای پیرامونی با کشورهای همسو از جمله چین و روسیه در طول یک سال گذشته تعامل و همکاری‌های خوبی داشته است.
نقاط ضعف: در موضوع برجام و مذاکرات احیای برجام، باید سیاستمداران و دستگاه سیاست خارجی کشور صریح تر و بیشتر با مردم صحبت کنند  و اگر مشکلی وجود دارد با مردم در میان گذاشته شود؛ چرا که مردم حرف افراد صادق را قبول می‌کنند.


ابوالفضل ظهروند 
نقاط قوت: آقای رئیس جمهور از همان ابتدا تاکید کرده که ما برجام را به مسائل داخلی و اقتصاد مردم گره نمی‌زنیم و این رویکرد از جمله نقطه قوت‌های دولت در این  عرصه بوده است.
نقاط ضعف: دستگاه‌های مربوطه در حوزه اجرایی کردن سیاست های خارجی به مانند شخص رئیس جمهور آمادگی و فعالیت لازم را نداشتند و باید دید که در سال دوم دولت چه اتفاقی می‌افتد.

جعفر قنادباشی
نقاط قوت: مهمترین نقطه قوت دولت در حوزه سیاست خارجی انتخاب راهبردهای مناسب و متناسب با شرایط جهانی و نیازهای داخلی کشور در این حوزه است.
نقاط ضعف:  متاسفانه در پیشبرد راهبردهای مورد اشاره به تعداد لازم کارشناسان با انگیزه و متخصص وجود ندارد. دولت در پیشبرد این سیاست با کمبود نیروهای متخصص که دارای انگیزه‌های لازم باشند روبه‌رو است .

صباح زنگنه
نقاط قوت:  تاکید شده این است که سیاست خارجی ایران در دولت سیزدهم توجه جدی به گسترش روابط با همسایگان دارد و این روابط را توسعه خواهند داد و از طرف دیگر بر عدم ارتباط دادن بحث برجام با مسائل اقتصادی کشور تاکید شده است.
نقاط ضعف: مجموعه‌ای از کارهایی که وزارت خارجه و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور باید انجام دهند، استراتژی‌هایی که آنها باید در پیش بگیرند از جمله این مجموعه مقدمات است که ما چیزی از آن را ندیده‌ایم.

حسن هانی‌زاده
نقاط قوت: تلاش دولت برای ایجاد همگرایی منطقه و بازتعریف سیاست‌های منطقه‌ای  موفقیت آمیز بوده است.
نقاط ضعف: در حوزه روابط بین‌الملل و روابط با برخی از کشورهای اروپایی در حوزه سیاست خارجی ضعف‌هایی وجود دارد که باید این ضعف‌ها نیز برطرف شود.
 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: